Jajo kurze - źródło pełnowartościowego białka

 
Jajka - MITY I FAKTY

      Jajka zawierają pełnowartościowe białko łatwo przyswajalne przez człowieka ale nie tylko, ponieważ są bogate również w witaminy: A, E, D, K, B1 i B12 oraz składniki mineralne takie jak: magnez, wapń, fosfor oraz potas (swoją drogą potas odgrywa bardzo ważną role w organizmie - już niedługo opublikuję osobny, interesujący post na temat potasu). Co ciekawe - w żółtku występuje luteina, która poprawia widzenie i chroni nasze oczy przed promieniowaniem UVA i UVB. Nie należy zapominać o tym, iż jajko zawiera dużo cholesterolu, jednakże jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu ale w nadmiarze szkodzi - zatem ile powinno się go spożywać dziennie a ile cholesterolu zawiera jedno jajko?
     Dziennie nie powinno się przekraczać spożywania 300mg cholesterolu. Jedno jajko kurze natomiast zawiera go około 200mg, zatem spożycie jednego jajka to prawie uzupełnione, dzienne zapotrzebowanie na cholesterol, nie mówiąc już o zjedzeniu jajecznicy np. z 3 jajek... :) Jednak nie popadajmy w paranoję - spożycie raz na jakiś czas smacznej jajecznicy nie będzie grzechem...tym bardziej, że w jajkach zawarta jest również lecytyna, która przeciwdziała złym proporcjom cholesterolu w organizmie oraz bierze udział w procesach odpornościowych i przemiany materii... Pamiętajmy jednak o umiarze na co dzień - nie odnosi się to tylko do spożycia jaj i nie zapominajmy ile korzystnych witamin i minerałów jajka zawierają.

Ciekawostka i mit o jajkach przepiórczych:
    Nie zawierają wcale mniej białka czy cholesterolu, wręcz przeciwnie - zawierają go prawie tyle samo, tylko różnią się gramaturą i wielkością, jeżeli chodzi natomiast o tłuszcz - mają go więcej.
Fakt o jajkach kurzych:
    Smażąc jajka na patelni i przygotowując słynną jajecznicę niszczymy lecytynę, wówczas jajka stają się prawdziwą bombą cholesterolową, nie mówiąc już o zabójczym połączeniu i smażąc jajecznicę na boczku :)

Przeciętnej wielkości ugotowane jajko kurze waży zazwyczaj ok.60g i zawiera: 93 kcal, 7,5 g białka, 6,3 g tłuszczu oraz 0,7 g węglowodanów.

mineralnych: fosforu, potasu, wapnia, żelaza, magnezu

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/jajka-zrodlo-pelnowartosciowego-bialka_36506.html
nych: fosforu, potasu, wapnia, żelaza, magnezu

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/jajka-zrodlo-pelnowartosciowego-bialka_36506.html
nych: fosforu, potasu, wapnia, żelaza, magnezu

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/jajka-zrodlo-pelnowartosciowego-bialka_36506.htm

Share this:

JOIN CONVERSATION

5 komentarze:

  1. Bardzo dobrze napisane!
    Nie można generalizować, że JAJKO = CHOLESTEROL = ZŁO. Wszystko zależy od innych spożywanych pokarmów. W tym celu najważniejsza jest różnorodna i dobrze zbilansowana dieta, do której jajko może wnieść więcej dobrego niż złego.

    POZDRAWIAM i oczekuję na następne wpisy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za komentarz! :) W pełni się z tym zgadzam, że najważniejsza jest różnorodna i dobrze zbilansowana dieta.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mądrze napisane! Bardzo dobrze, że obalasz mity dotyczące jajek! :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo! :) Cieszę się, że podoba Ci się mój post. Pozdrawiam serdecznie i zapraszam ponownie :)

      Usuń