Szafran - do czego użyć?

 
Szafran - do czego użyć?

Znacie taką przyprawę jak szafran? Do czego można ją użyć? Z czym smakuje najlepiej i ile kosztuje?

Szafran jest to przyprawa pochodząca prawdopodobnie z Azji i jest najdroższą przyprawą świata. Ponoć największe jej uprawy znajdują się między innymi w Hiszpanii, Turcji i Indiach. Dlaczego jest tak droga? Ponieważ do jej uzyskania potrzeba bardzo wiele kwiatów - 1g szafranu może kosztować ok. 20zł. Prawda jest taka, że do danej potrawy też nie trzeba go użyć bardzo wiele...więc 1g szafranu wystarczy nie tylko na 1 danie. 😊
Przejdźmy zatem do wyjątkowych właściwości tej cudownej przyprawy. Szafran jest składnikiem wielu leków antydepresyjnych - działa rozluźniająco, odprężająco, a co za tym idzie... dania z szafranem powinny jeść kobiety w okresie napięcia przedmiesiączkowego, gdyż zwiększa stężenie dopaminy i serotoniny. Szafran jest silnym przeciwutleniaczem, dostarcza organizmowi cynk, selen, miedź, kwas foliowy oraz witaminę A i C. Spowalnia równiez procesu starzenia naszego organizmu, zatem dodawajmy szafran tam gdzie możemy! A gdzie go dodawać?

Szafran znajduje swoje zastosowanie w kuchni nie tylko azjatyckiej ale i europejskiej. Ma nieco gorzki smak, jednak w połączeniu z innymi smakami - dania z szafranem smakują wyśmienicie. Idealnie nadaje się do dań rybnych, w zwłaszcza rybnych zup.  Można go dodawać do dań składających się z warzyw i owoców morza oraz dań orientalnych. Słyszałam, że również szafran można dodać do słodkich wypieków - jednak nie odważyłam się jeszcze zrobić ciasta drożdżowego z szafranem. A Wy używaliście już tej ciekawej i wyjątkowej przyprawy? Z jakim daniem komponowała się najlepiej? Czekam na Wasze komentarze!

Szafran jest również "modną" przyprawą, używaną w wielu domach. Obecnie również modne są produkty bezglutenowe sklep i sklepy ze zdrową żywnością oferujące tego typu dania do skonsumowania, jednakże... czy to tylko moda czy sposób na zdrowe odżywianie się? Przestrzegam... nie jedzmy bezglutenowych produktów, jeżeli nie mamy problemów z jelitami lub nie zalecił nam tego lekarz ze względu na jakąkolwiek chorobę, na którą cierpimy. To samo dotyczy produktów bez laktozy - powinni je spożywać przede wszystkim osoby, które mają problemy z trawieniem laktozy.

Wracając do różnego rodzaju przypraw... pamiętajmy, że ich użycie poprawia nam nie tylko smak potraw ale również ułatwia procesy trawienia. Oprócz drogocennych właściwości szafranu, ma on doskonały wpływ na smak potraw. Oprócz szafranu polecam często używać oregano, majeranku czy np. kurkumę. Każda potrawa z tymi przyprawami będzie pyszna! 😊

Share this:

JOIN CONVERSATION

27 komentarze:

  1. Szczerze powiem, że szafranu nigdy nie stosowałam, hm :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli nie to polecam, nadaje fantastycznego, delikatnego aromatu. :)

      Usuń
  2. Słyszałam wiele dobrego o szafranie ale niestety nie miałam okazji go użyć

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak zwana przyprawa cenniejsza niż złoto :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. I ja również. Pozdrawiam serdecznie i zapraszam częściej!

      Usuń
  5. Jedna z moich ulubionych przypraw. Nic jej nie dorówna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, dziękuję za odwiedziny i zapraszam częściej! :)

      Usuń
  6. zawsze miałam z tym problem, do czego go się używa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że pomogłam:) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  7. Rzadko stosuję szafran, ale wiem że za mało mam do niego przepisów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szafran można dodawać do wielu potraw:) ...oczywiście tylko wtedy, gdy lubi się smak szafranu. :)

      Usuń
  8. Odpowiedzi
    1. I ja również! Dziękuję za komentarz i zapraszam ponownie.

      Usuń
  9. Szafran, królewska przyprawa, nigdy nie używałam :S

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To serdecznie polecam dodać:) Nawet do swojej ulubionej potrawy jako swojego rodzaju urozmaicenie. :)

      Usuń
  10. Ja również nigdy nie miałem okazji używać tej przyprawy.

    OdpowiedzUsuń
  11. nie znam smaku tej przyprawy, może kiedyś uda się sprobowac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest oryginalna - tak to mogę ująć. :) Przesyłam pozdrowienia!

      Usuń
  12. Moim zdaniem wszystko fajnie napisane dziękuje za pomysły :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa:) Zapraszam i pozdrawiam. :)

      Usuń